Mentorit 2023
-
Katri Aksola, toimitusjohtaja
Hyvä johtajuus on asioiden ohjailua visionsa mukaiseen suuntaan lempeästi ja kuunnellen.
Olen saanut pohtia ja opetella omaa johtajuuttani viime vuosien aikana kun yritykseni Helsinki Casting Oy on kasvanut nopeammin kuin mitä perustamisvuonna 2017 osasin kuvitella.
Olen yrittäjänä ja johtajana oppinut sietämään epävarmuutta, omaa keskeneräisyyttä, jatkuvasti uusien asioiden äärellä oloa ja tylsien rutiinien omaksumista (vaikeaa edelleen). Olen tehnyt virheitä, mutta niistä on selvitty ja yritän olla toistamatta niitä.
Ajattelen, että toiset kyllä ovat luontevampia johtajia kuin toiset, mutta kukaan ei ole valmis johtaja ilman harjoittelua, toistoa, yrittämistä ja epäonnistumista. Toimintaa ohjaavien periaatteiden ja omien arvojen sanoittaminen on mielestäni tärkeää henkilölle, joka haluaa kasvaa hyväksi johtajaksi. Kuuntelemisen taito on keskeinen -myös silloin kun on tiedettävä ketä ei pidä kuunnella.
Hain mentoriksi koska haluan antaa takaisin. Osallistuin 2020 WIFT:n mentorointihankkeeseen aktorina. Se oli minulle todella voimaannuttava ja tärkeä kokemus koska olin melko uupunut siinä kohdassa, kun koronapandemian myötä firman oli painettava kaasua turvatakseen siirtyneiden tuotantojen palvelut.
Olen innoissani, että saan olla elossa juuri tänä aikana kun elokuva-ala elää murrosta, naisjohtajuus nähdään voimavarana ja johtamiskulttuuri on kaikkiaan muuttumassa myötätuntoisemmaksi ja huokoisammaksi.
Olen avoin monenlaiselle aktorille, mutta uskon että suurin apu minusta on yrittäjähenkiselle ihmiselle joka haluaa kasvaa johtajana, on valmis uudistamaan elokuva-alan rakenteita ja ajattelee muutoksen lähtevän itsestä. -
Vera Kiiskinen, näyttelijä, käsikirjoittaja
Aloitin työskentelyn alalla 19-vuotiaana Q-teatterissa, jossa kasvoin näyttelijäksi ja ryhmätyöläiseksi. Sen jälkeen pääsin Teatterikorkeakouluun, josta valmistuin vuonna 1996 näyttelijäksi. Olin onnekas, sillä sain heti nuorena tehdä monenlaisia näyttelijäntöitä elokuvissa, TV-sarjoissa ja teatterissa.
Minulle oli kuitenkin aika pian selvää, että halusin myös kirjoittaa ja ohjata. Se lähti jonkinlaisesta tyytymättömyydestä miesvaltaiseen alaan. Siitä lähtien olen kirjoittanut teatteria, TV-sarjoja ja elokuvan ja pääroolissa on ollut aina nainen. Se on tuntunut luontevalta, koska kautta olen saanut peilata ja ymmärtää maailmaa sellaisena kuin sen koen ja näen.
Ensimmäisen TV-sarjan kirjoittamisen jälkeen ymmärsin, että haluan oppia lisää käsikirjoittamisesta, jota olin tehnyt hyvin intuitiivisesti. Pääsin opiskelemaan elokuvakäsikirjoittamista Tamkin ja Salfordin yliopiston MA in Screenwriting- koulutukseen ja valmistuin sieltä 2009. Lopputyöelokuvani, jonka kirjoitin lopulta valmiiksi toisen käsikirjoittajan kanssa, sai ensi-iltansa Ruotsissa tänä vuonna 2023 nimellä Andra Akten. Prosessissa meni yli kymmenen vuotta, joten olen oppinut jotain kärsivällisyydestä tällä alalla☺.
Olen ollut koko elämäni freelancer. Vapaana taiteilijana elämässä on välillä hiljaisia vaiheita ja silloin olen jatkokouluttanut itseäni sekä käsikirjoittajana, että näyttelijänä. Rakastan oppia uutta ja mielelläni itseäni taitavammilta.
Mielestäni on etuoikeutettua saada työskennellä tällä alalla, jossa saan leikkiä, elää erilaisten, kuviteltujen ihmisten elämää ja viettää aikaa universaalien teemojen ja ihmisyyden ytimessä.
Mentorina toivon, että voin jakaa kokemuksiani opiskelusta ja työskentelystä näyttelijänä ja käsikirjoittajana, Suomessa ja ulkomailla. Haluan kuunnella ja keskustella, enkä kaihda vaikeitakaan aiheita. Luovuuteen ja luovaan prosessiin kuuluu myös yksinäisyyttä, epäilyä, pelkoa, uskon puutetta ja niistä on tärkeää puhua. Kun uskallamme jakaa asioita, emmekä jää omaan poteroon pyörimään, kehitymme ihmisinä ja ammatissamme. Jokaisella on omanlaisensa tie kuljettavana. Haluan muistuttaa ja muistaa kuinka hauskaa tämä työ on ja miten tärkeää on löytää siinä piilevä ilo aina uudestaan ja uudestaan. -
Eveliina Pitkänen, tuottaja
Olen tähän astisen urani aikana kaivannut usein itse ohjausta ja keskustelua, joten koen tärkeäksi, että voin toimia itse mentorina ja tukea muiden urakehitystä ja kasvua. Siinä missä yhdessä tekeminen ja toisten auttaminen toimivat itsellä motivaatiotekijöinä, jaan mielelläni omaa osaamista ja työkokemuksen kautta hankittua hiljaista tietoa.
Ammatilliselta taustaltani olen tuottaja. Olen aina ollut kiinnostunut erityisesti uusien kotimaisten ja kansainvälisten, ensi kertaa Suomessa toteutettavien formaattien tuotannonsuunnittelusta ja toteutuksesta. Tänä vuonna minulla tulee täyteen 20 vuotta kotimaisen ei-fiktiivisten sisältöjen parissa, joista viimeiset 11 vuotta tuottajana. Monipuolinen kokemus eri tuotantoyhtiöstä on antanut minulla laajan käsityksen alan rakenteista ja toiminnasta sekä vallitsevista työkulttuureista. Olen työskennellyt urani alkuvaiheessa myös Yleisradion palveluksessa.
Pohjakoulutukseltani olen medianomi (AMK) sekä viimeistelen parhaillaan Master-tutkintoa Haaga-Heliasta (YAMK-tradenomi). Opinnoissa olen suuntautunut henkilöstöjohtamiseen ja -voimavaroihin, sekä liiketoiminnan strategiseen kehittämiseen. Opinnäytetyössäni tutkin tekijöiden kokemuksia elokuva- ja tv-alan sosiaalisesti vastuullista johtamista.
Seuraan aktiivisesti työelämän kehitystä, joten keskustelen aktorin kanssa mielelläni työn substanssiosaamisen lisäksi myös siitä mitä eri ulottuvuuksia työ ja työntekeminen voi pitää sisällään. Koska niin tuottajan, kuin myös muiden av-alan työnkuvien osalta, osaamisvaatimukset muotoutuvat jatkuvasti työelämän kehityksen mukana. Sosiaalisesti vastuullisen henkilöstöjohtamisen lisäksi olen kiinnostunut työn imuun ja motivaatioon vaikuttavien tekijöiden tunnistamisesta sekä miten eri persoonallisuustyypit vaikuttavat tiimityössä.
Mentorina pystyn auttamaan aktoria tunnistamaan tämän päivän työelämän haasteita niin työssäjaksamisen, työhyvinvoinnin, kuin itsensä johtamisen osalta. Koen pystyväni tarjoamaan aktorille oivaltamisen mahdollisuuksia ja eväitä työelämään. Saatan esittää haastavia tai ehkä, jopa vaikeitakin kysymyksiä pohdittavaksi, jonka vuoksi toivonkin aktorilta uteliasta mieltä ja kiinnostusta haastaa omia ajatusmalleja sekä uskomuksia.
Pystyn suosittelemaan aktorille erilaisia julkaisuja kuten artikkeleita, nettisivuja ja kirjoja oman osaamisen sekä tietopääoman kerryttämiseksi. Koska olen itse toiminut aina määräaikaisissa työsuhteissa, ymmärrän pätkätyön tuomat haasteet ammatillisen kehityksen ja uramahdollisuuksien, kuin myös henkilökohtaisen elämän rakentamisen näkökulmasta. Koen pystyväni keskustelemaan niistä olettamuksista ja luuloista mitä naisilla voi olla koskien työelämää ja sen vaatimuksia.
Mentorointikieleni on suomen kieli. -
Anne Puolanne, TV-freelancer, ympäristöasiantuntija
Täällä kirjoittelee Joensuusta lähtöisin ja Tampereen kautta Helsinkiin muuttanut Anne!
Olen ollut TV-freelancer vuodesta 2010 alkaen pääosin ei-fiktiivisissä ja viihteeseen painottuvissa tuotannoissa. Vaikka olen valmistunut tuotantopuolelle, pääasiallisesti olen tehnyt töitä sisältöjen parissa. Lähes yhtä kauan silmäni ovat kuikuilleet alan ekologisuutta ja sen saralla ensimmäinen iso julkinen meriitti tapahtui 2019, kun julkaistiin kollegani Kaika Astikaisen kanssa kirjoittamamme Suomen ensimmäinen ympäristöopas Ekosetti. Muutama vuosi takaperin kirjoitin taivaltani av-alan ekologisuuden parissa avaavat tekstit TEME:n Meteli-verkkolehteen, joten klik-klik ja lue tarkemmat kuvaukset siitä, mitä työurallani oli tapahtunut vuoteen 2020 mennessä (Ekologisuus kameran takana ja edessä osa 1 ja osa 2).
Par’aikaa työskentelen kestävän kehityksen hankepäällikkönä Audiovisual Producers Finland APFI:lla, mikä on av-alan edunvalvontajärjestö. Vuonna 2021 aloitimme hankkeen, joka tähtää alamme vastuullisuuden selvittämiseen ja edistämiseen, ja oma osuuteni keskittyy eritoten ympäristövastuullisuuteen. Suomessa ei ole koskaan tutkittu kansallisesti tuotantojemme ekologisuutta, mutta vihdoin huhtikuussa 2023 Suomi sai ensimmäiset yhtenäisellä mittaristolla kootut ekotilastot kotimaisista tuotannoista vuodelta 2022.
Alamme elää kovaa murrosvaihetta vastuullisuuden äärellä, kun totuttuja toimintatapoja ja koko systeemiä tulee ravistella ja päivittää. Muutos vaatii aikaa, keskustelua ja monella tapaa myös uusia taitoja. Vuosien varrella olen kokenut mitä alamme on pahimmillaan ja parhaimmillaan, joten koen olevani hyvin realisti sen osalta, millaisin resurssein muutokseen lähdetään niin alana kuin yksilöinä. Teemat ovat itselle paitsi työtä, myös henkilökohtainen intohimoni, joten uskon, että tapaamiset aktorin kanssa auttavat myös itseäni hahmottamaan teemoja paremmin ja jäsentelemään ajatuksia. Olen myös itse innokas oppimaan uutta, sillä aikani on harmillisen rajallinen pysymään ajan tasalla uusimmista tuulista esimerkiksi innovaatioihin liittyen.
Olen avoin monenlaisille aktoreille ja hakijoiden tarkempaa taustaa tai nykyistä työnkuvaa en halua rajata, sillä teemat koskettavat meitä kaikkia tittelistä riippumatta. Minulla on hyvä perustieto alamme ekologisiin teemoihin nähden jo yli kymmeneltä vuodelta ja voin tarjota aktorille sparrausta niiden äärellä niin kameran takana kuin edessä oleviin asioihin. Minulla on ymmärrystä siitä, missä toimialamme on ja minne sen pitäisi mennä niin Suomessa kuin kansainvälisesti, minkä uskon auttavan aktoria siinä, millaisia askeleita alalla kannattaa ottaa. Sanoisin olevani rennon asiallinen ja ilmastonmuutoskoulutusteni on kerrottu olevan ”hauskoja” (jaiks ja jes!), joten mentoroinnistani saanevat eniten irti henkilöt, jotka pyrkivät pitämään vakavien teemojen äärellä myös kepeyden ja huumorin mukana. Voin mentoroida suomeksi ja englanniksi. -
Kati Royle, dramaturgi
Olen pitkän linjan TV-alan käsikirjoituskonsultti ja vastaava dramaturgi, toimien vuodesta 2004 lähtien tilaajapuolen konsulttina osana tilaustiimejä, Vuosina 2004-2025 MTV oli pääasiakkaani, ja vuodesta 2016- Elisa Viihde. Tätä ennen toimin ulkomaisten ohjelmien ostajana ja kotimaisen draaman tuottajana Kolmostelevisiossa, sekä freelance käsikirjoittajana. Kaiken kaikkiaan olen toiminut vajaan 50 suomalaisen sarjan sisällönkehittelyssä joko kirjoittajana, tilaajana tai tilaajan, tuotantoyhtiön tai rahoituspuolen palkkaamana sisältökonsulttina.
Erityisnäkökulmani kotimaiseen fiktiokehittelyyn tuo 26 UKssa viettämääni vuotta. Lähestymistapani konsepteihin ja käsikirjoituksiin pohjautuu vahvasti (pre-brexit) brittiläiseen fiktionäkemykseen, kuitenkin nostamalla esiin suomalaisen draaman uniikit lähtökohdat. Ennen kaikkea kokemuksen auttaa yhdistämään nämä elementit tilaajien (erityisesti suoratoistopalveluiden) ja rahoittajien tarpeisiin ja alan globaaliin kontekstiin.
Tätä kokemusta olisi mahtava jakaa: kuinka tunnistaa draamakonsepteissa uniikki tilaajan tarpeisiin vastaava ydin, kuinka kehittää se vetovoimaiseksi niin että tilaaja tarttuu konseptiin, kuinka viedä käsikirjoituksen kehittelyprosessi läpi kaikkia osapuolia tyydyttävällä tavalla, kuinka toimia sisältökehittelyssä ottaen huomioon potentiaalisen levittäjän tarpeet, ja ennen kaikkea, auttaa ymmärtämään koko alan toimintaa raamittava tilaajan rooli ja käsikirjoittajan/dramaturgin rooli ja uramahdollisuudet tämän raamin sisällä.
Tätä kaikkea voidaan käydä läpi konkreettisten pitch- ja esimerkkikonsulttisessioiden sekä alaan liittyvien keskustelujen kautta.